Má-li být něco něčeho kopie, musí existovat vzor. Zde se stala inspirací rozsáhlá modelová kolekce německé firmy Wiking, známé u nás především železničním modelářům, kteří svá kolejiště zdobili po desetiletí plastovými autíčky v měřítku 1:87, tedy řady HO. Řekněme si něco o historii firmy.
Zakladatelem a duší Wiking-Modellbau byl Friedrich Karl Peltzer (nar. 1903, Berlín). K výrobě modelů jej přivedl hluboký zájem o mořeplavbu a také jeho první experimenty vedly ke vzniku litých kovových modelů lodí v měřítku 1: 1250.
Ve druhé polovině třicátých let už z toho bylo podnikání a k lodím přibyla také letadla (kov i plast) 1:100 a kovové odlitky automobilů. Do slibně rozvíjejícího podniku vstoupila válka a stávající zaměření výroby modelárny určilo další produkci – jednoduché identifikační modely letadel a další techniky pro výcvik vojáků a leteckých posádek, obecně označované a známé jako „wikingy“.
Po válce začínal Peltzer prakticky od začátku. V nových skromných výrobních prostorách se zaměřil na civilní techniku, a i když se po celý život snažil vracet k modelům lodí a letadel, trh jednoznačně určil, jaký sortiment bude dominovat – automobily všeho druhu. Postupně začaly vznikat modely tak, jak je známe dnes - plastové s kovovými osami kol. Pravidelnou účastní na všech hračkářských veletrzích v Norimberku se značka dostala do povědomí zákazníků, první katalogy podpořily vzrůstající zájem sběratelů.
Šedesátá a sedmdesátá léta byla ve znamení rozvíjení konstrukce (návrhář Alfred Kedzierski) a aktualizace sortimentu. Poptávka převyšuje nad nabídkou, německé firmy zadávají zakázky na reklamní modely s firemními logy, zájem sběratelů je enormní, Peltzer ale nemá příliš zájem roztáčet marketingový kolotoč do vyšších obrátek. A na podzim 1981 umírá.
V období od přelomu 1981 – 82 až do léta 1984 byla firma bez vlastníka v řízení managementu a ekonomicky nestabilní. Pak byla značka zachráněna a pokračuje až dodnes, ale nás zajímá právě to období bezvládí. Různí výrobci se pokoušeli vyrábět kopie z Wiking sortimentu a pro firmu bylo obtížné domáhat se právní ochrany.
Ferrero již předtím přišlo s podobně laděnými modely v podobě dvou závodních veteránů v červeném a stříbrném provedení (Benz 1911 Blitzen a Benz 1923 Targa Florio) a trojicí závodních speciálů v barevných variacích (Ferrari, McLaren, Porsche). To ale kopie wikingů nejsou, v databázi Wiking modelů nemají žádné protějšky. První dva typy svou konstrukcí připomínají předválečné kovové odlitky.
Jde až o ty následující typy, které byly ve vajíčkách omezené období (údajně jen půl roku). Původní Wiking modely byly zmenšeny (cca 1:120), aby se vešly do klasického pouzdra vcelku, tak jak to známe třeba z nedávných Porsche sérií. Tuto informaci hrdě sděloval přibalený letáček, ale již z dobrého důvodu neuváděl zdroj. Celá aktivita totiž proběhla bez licence Wiking Modellbau. Po právních úkonech ze strany poškozené firmy bylo alespoň odstraněno značení Wiking z podvozku, ale o nějakém dalším vyrovnání informace nehovoří.
Přesto nemají všechny katalogem uváděné modely tento původ. Najdeme tam typy, které bychom ve Wiking databázi hledali marně - Austin Taxi, londýnský poschoďový autobus, podivný červený Unimog, žlutý nakladač. Tady se návrháři inspirovali někde jinde.
Ještě k původu kopií. Řídce se vyskytující exempláře mají na podvozku napsáno Hong Kong. Zdali jsou i ostatní odtud jisté není. Kvalita zpracování je různá, autíčka jsou vždy slepená do nerozebíratelného celku. V každém případě jsou významnou součástí Kinder Surprise historie a nepřehlédnutelnou položkou specializované sbírky. Na Kindermánii evidujeme běžněji dostupné modely v sekci Hračky / Doprava před r.90. Na fotografii níže lze porovnat originály s kopiemi.
A na úplný závěr pohled Fritze Peltzera , zakladatele Wiking Modellbau, na sběratelské hemžení kolem vysněných objektů, který stojí rozhodně za zamyšlení. Volně přeloženo z Wiking History:
Zakladatel WIKING se již dávno naučil, jak trh sběratelských exponátů funguje. Je poctěn, že výrobky jeho firmy jsou vyhledávány, ale zdá se mu, že někteří jednotliví sběratelé nestydatě tlačí ceny modelů nahoru. V diskuzích neustále dává najevo, že modely WIKING by měly být dostupné všem. Projekt „Žlutého katalogu“ je Peltzerovi téměř odporný pro zde uváděné spekulativní ceny. Za celý svůj život se Peltzer nikdy nedokázal vyrovnat s konceptem maximalizace zisku mezi sběrateli a jejich marketingovými iniciativami.
(klc)
Použité zdroje:
www.wiking.de
www.wiking-datenbank.de
www.87thscale.info
www.vbd3.co.uk
1. Deutscher Ü-Ei Preiskatalog 2001
O-Ei-A Spielzug 2022
ilustrační obrázky z aukčních portálů
ear47mtete|00306B02668F|d012455|Articles|obsah|01FA1313-5A8B-4CFB-A9B4-99F9EE517314